Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tunnelborrning vid Östermalmstorg

Tunnelborrningen sker med hög hastighet under Östermalm och har nu lagt närmare en mil av den 13.4 kilometer långa sträckan bakom sig.

Tunnelborrning, omgivningspåverkan, miljödom 

Tunnelborrningen har skett snabbt, torrt och tätt sedan årsskiftet, i genomsnitt cirka hundra meter i veckan. Berget är hårt med litet behov av tätning mot inläckande vatten. Frågor från boende på Östermalm har blivit betydligt färre och vi har regelbunden kontakt med störningskänsliga verksamheter, bland annat Hedvig Eleonora Kyrka, Armémuseum, Hovstallet, Dramaten samt med förvaltningsmyndigheten Statens Fastighetsverk. 

Tunnelborren befinner sig under det sydöstra hörnet av Östermalmstorg på drygt 80 meters djup. Vi närmar oss Strandvägen och passerar delar av Nybrogatan, Sibyllegatan, Riddargatan och Artillerigatan för att sedan fortsätta ut under vattnet vid Stockholms Ström, delar av Skeppsholmen, Kastellholmen på väg mot Södermalm. 

Längs tunneln byggs också sex ventilationsschakt, det närmast belägna för Östermalm kommer att finnas vid IVL Svenska Miljöinstitutet på Campus KTH, norr om Valhallavägen. Preliminärt kommer vår entreprenör att etablera sig där för att inleda arbetet i slutet av april 2024. 

Tillåtna riktvärden för buller och stomljud vid tunnelborrning regleras i projektets miljödom

Tunnelborrning kan ske helgfri måndag-fredag, 07.00-22.00 samt lördag, söndag, helgdag 09.00-18.00. Arbetstider för tunnelborrning är med hänsyn tagen till bostäder och människors nattsömn. Stomljud märks mest i källarplan och de nedre våningsplanen och avtar ju längre upp i byggnaden man befinner sig. En enskild byggnad tar cirka 3-4 veckor att passera, beroende på tunnelborrningens framdrift. 

Tillfällig vistelse för boende 

Stomljud är vibrationer som sprider sig genom berget upp till byggnader. Stomljudet kan höras när borren passerar under cirka 3-4 veckor, se möjliga borrtider ovan. Tunnelborrning sker inte nattetid mellan kl. 22.00 och 07.00. Grundläggning, byggnadsmaterial och våningsplan påverkar ljudnivån. Om stomljud eller luftburet buller skulle överskrida riktvärden i projektets miljödom och du har nattarbete och behov att sova dagtid kan du erbjudas tillfälligt boende under en kortare tid. Vi har hittills haft två tillfälliga vistelser på Östermalm. 

Mobil utställning på Campus KTH 

Vår mobila utställning finns på Campus Kungliga Tekniska Högskolan, vid torget där Millesfontänen är belägen, bredvid IVL Svenska Miljöinstitutet, Lindstedtsvägen. Här finns information och filmer om Svenska kraftnät, var, när, hur och varför vi bygger tunneln för 400 kilovolts elkablar, geologi, hydrogeologi, akustik och mycket annat. Våra öppettider är vardagar 10-17. 

Arbeten vid fem av sex ventilationsschakt

Inom kort har vi byggaktivitet vid fem av de sex ventilationsschakten, ovanmark och även djupt nere under markytan och under sommaren 2024 startar preliminärt arbetet vid det sjätte schaktet, det vid Skanstull. 

Ventilationsschakt Mörby 

Raiseborrning av ventilationsschaktet och förstärkningsarbeten med bultning och betongsprutning har slutförts. Arbeten med teknikutrymmet pågår. När allt arbete med ventilationsschaktet är färdigt är en ventilationshuv det som kommer att synas i markplan. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilations- och säkerhetssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. 

Ventilationsschakt Stocksundet

Raiseborrning och bergförstärkning av ventilationsschaktet har slutförts. Betongarbeten fortsätter, bland annat med väggar i teknikutrymmet. Nere i tunneln har en pumpbassäng sprängts. Senare monteras en ventilationshuv ovanpå schaktet som blir det enda som är synligt i markplan. Förändrade förutsättningar och krav avseende bland annat ventilations- och säkerhetssystemet i schakten, gör att vi tar ett omtag i projektering med behov av nya ritningar och instruktioner för det fortsatta arbetet. Det innebär att arbetet tar en paus och att det kommer att ta längre tid att färdigställa ventilationsschaktet. 

Ventilationsschakt Frescati

I början av januari etablerade vår entreprenör sig ovanjord för att påbörja byggnationen av ventilationsschaktet. Arbetsområdet är instängslat och det pågår bland annat arbete med jordschaktning och spontning. Nere i tunneln har sprängning av en förbindelsetunnel från huvudtunneln till schaktläget slutförts. 

Ventilationsschakt Kungliga Tekniska Högskolan, IVL Svenska Miljöinstitutet och Sophiahemmet

Här pågår förberedelser för entreprenörens etablering av byggarbetsplatsen vid ventilationsschaktet som är beläget mellan IVL Svenska Miljöinstitutet och Sophiahemmet, vilket preliminärt sker i april 2024. Förutom etablering för arbete med ventilationsschaktet ska också breddning av tunneln och sprängning av en förbindelsetunnel mellan huvudtunneln och det kommande schaktläget ske, start de närmaste två veckorna. Sprängningarna sker djupt nere under markytan på cirka 100 meters avstånd från närmaste byggnad, för sprängning ett långt avstånd. Bullret från sprängningarna låter som ett dovt ”smatterband”, låga nivåer men märkbart. Sprängningarna sker med fasta, möjliga tider, helgfri måndag-fredag 10, 14, 16, 21 och helgdag, lördag-söndag 10, 14, 16. För närliggande företag, verksamheter och boende finns möjlighet att få sprängvarning 30 minuter innan sprängning sker via telefon, SMS eller e-post genom anmälan på ncvib.com/spranginformation. 

Ventilationsschakt Stadsgårdskajen

Sprängningarna av ventilationsschaktet vid Stadsgårdskajen är nere på 100 meters djup. Teknikutrymmet är utsprängt och även sprängning av förbindelsetunnel mellan schaktläget och den kommande huvudtunneln ut under Saltsjön. Om några veckor kommer kärnborrning att utföras, djupt nere under vattenytan. Det görs för att undersöka bergkvaliteten och förbereda inför tunnelborrens passage. Möjlighet till sprängningsinformation finns även här, cirka 30 minuter före sprängning. Anmälan på www.ncvib.com/sprangningsinformation. 

Ventilationsschakt Skanstull

Här sker ett omfattande projekteringsarbete för ventilationsschaktet i Mårtensdal, Hammarby Sjöstad, ett område med ett mycket stort antal aktörer och verksamheter som kräver omfattande, noggrann samordning med berörda. De 400 kilovolts elkablar som ska installeras i tunneln kommer i den södra änden att anslutas i det gasisolerade ställverket (”GIS”-station) som har byggts av Svenska kraftnät. Preliminärt kommer entreprenörens etablering vid schaktläget att ske sommaren 2024.

Kontrollprogram hydrogeologi, akustik

  • Montering av grundvattenrör för mätning före, under och efter det att tunnelborrmaskinen har passerat samt infiltrationstester längs tunnelsträckningen 
  • Montering av mätare och avläsning av buller, stomljud, vibrationer i de områden där arbete med tunnel och ventilationsschakt sker för att säkra att villkor i projektets miljödom uppfylls
  • Besiktningar och kontroller av byggnader sker inom ramen för projektets kontrollprogram med rapportering till ansvariga tillsynsmyndigheter vid Danderyds kommun, Solna och Stockholms Stad samt Länsstyrelsen i Stockholm